vrijdag 8 september 2017

Travel: Vegan hotspots in Florence

Florence, de stad van de mooie gebouwen en de stad van lekker eten. Italië is natuurlijk het land van de pizza’s, pasta’s en de ijsjes. Maar wist je ook Italië een hoop plantaardige opties heeft die net zo lekker zijn als het ‘normale’. Deze zomer was ik voor twee dagen in Florence en heb ik een aantal vegan hotspots opgezocht. Zo at ik onder andere bij Sciuesciue,  Edoardo, Quinoa en RAW.


Happycow.net

Voordat ik met mijn vriend naar Florence ging hebben we op internet even gezocht naar restaurantjes waar ze veganistische opties hebben. Hiervoor hebben we de website HappyCow gebruikt. De website liet ons zien dat er een hoop opties zijn waar je veganistisch kunt eten. Top!






Wat is Italië zonder pizza?

Je kan natuurlijk Italië niet bezoeken zonder een pizza gegeten te hebben. Onze eerste stop was dan ook bij een pizzeria waar ze heel veel veganistische opties hadden. Wij aten twee pizza’s bij SciueSciue. SciueSciue is een gezellig restaurantje waar je wordt bediend door de eigenaar zelf (lees: een lieve Italiaan die op zijn schoenen rondsloft door het restaurant). Het interieur ziet er misschien een beetje oud uit, maar vaak is dit een goed teken in grote steden. Je kan kiezen uit verschillende soorten pasta’s (met vegan worst en kaas), pizza’s met heel veel veganistische opties, zoals de veganmargaritha. Heb je meer zin in iets lichts? Ook dat kan want je kan kiezen uit een paar soorten salades. Deze vonden wij alleen tegenvallen want de salade was een beetje magertjes, maar de pizza’s daarentegen waren verrukkelijk. Krokante bodem en vers beleg zonder te veel poespas. Wil je nog liever een toetje toe? Ook dat kan want er is keuze uit een veganNutella rol en verschillende (vegan) taartjes. De prijzen zijn goed betaalbaar voor zo’n toeristische stad. Voor de pizza’s en pasta’s betaal je tussen de €5,00 en €10,00, de salades zijn €8,50 en de toetjes zijn rond de €4,00.







Tijd voor een ijsje

Net zoals een pizza eten mag een ijsje ook niet ontbreken. Bij Edoardo kan je heerlijk (vegan) ijs krijgen wat helemaal zelf gemaakt is.Edoardo valt niet heel erg op in de grote stad, want het is een hele kleine ijssalon en er stonden geen grote rij (zoals je soms wel ziet bij andere ijssalons). Bij binnenkomst ruik je een verse geur van wafels en dat is niet zo gek ook. Edoardo maakt zijn eigen wafels/hoorntjes (niet plantaardig) voor de ijsjes waarbij ze gebruik maken van biologische ingrediënten. Ook het ijs is allemaal biologisch. Er is keuze uit 10 smaken ijs waarvan er 5 plantaardig zijn. Ik had de keuze uit de smaken perzik, bramen, framboos, amandel en donkere chocolade. Ik koos voor de smaken framboos, bramen en donkere chocolade. Verwacht hier geen klein bolletje ijs wat je krijgt, want je krijgt serieuze grote scheppen ijs voor een lage prijs. Twee bolletjes zijn €2,50 en drie bolletjes ijs €3,50. Het is dus hoe meer je besteld hoe goedkoper het wordt in verhouding. Niet duur voor de kwaliteit die krijgt want het is het beste ijs wat ik ook geproefd heb. Vooral de pure chocolade was bijzonder lekker. 




Even iets anders dan pizza

Heb je een keer geen zin om pizza te eten, heb je een glutenallergie of wil je gewoon ‘gezond’ eten ga dan langs bij Quinoa. Quinoa is een restaurant die alleen maar glutenvrije producten serveert. Je kan hier zitten in een prachtige binnentuin die vrolijk versierd is met planten, bloemen en lichtjes. Ook het personeel is erg vriendelijk en kan goed Engels wat wel handig is als je geen Italiaans kan als toerist. Na het bekijken van de menukaart besloot ik te gaan voor een salade van rode biet en rood fruit als voorgerecht en een pad thai als hoofdgerecht. Het menu bevat veel verschillende gerechten zoals burgers, rijstgerechten, salades en vleesgerechten. De gerechten die ik gekozen had smaakte beide heerlijk. Vooral het voorgerecht was heerlijk. De combinatie van rode biet en rood fruit had ik nooit geproefd, maar het was een goede keuze. Het hoofdgerecht was ook goed op smaak alleen vond ik het een klein beetje te zout. Dit kan ook komen doordat ik gewend ben om zoutloos te eten, maar ik had geen spijt van de keuzes. De prijs van de voorgerechten zijn €14,00 en de hoofdgerechten zijn tussen de €14,00 en €20,00.





Nog meer gezonds

De laatste hotspot die ik bezocht in Florence was RAW. RAW is een restaurant waar ze alleen ‘raw’ voedsel serveren. Je kan hier kiezen tussen verschillende soorten smoothies met of zonder superfoods, notenmelk, kokoswater uit een verse kokosnoot, smoothiebowls, burgers, springrolls, wraps, salades en nog veel meer. Mijn keuze ging uit naar een notenmelk met kurkuma en gember en een burger gemaakt van bonen met groenten en een soort guacamole. De notenmelk was goed op smaak en je proefde de gember en kurkuma er goed in (maar niet te pittig). De burger was ook heerlijk en goed vullend. Bijzonder om te proeven en te zien dat je een burger kan maken zonder het te verhitten. Ook de prijzen vond ik best meevallen. Voor alle gerechten betaal je €8,50 en als je het als ‘To Go’ meeneemt betaal je €7,50. De drankjes zijn tussen de €5,00 en €6,00 wat misschien heel veel lijkt, maar je krijgt ook een grote hoeveelheid (rond de 500 ml) en helemaal vers gemaakt.







Liefs,

Anneloes (gastblogger)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten